#yiv456436690 _filtered #yiv456436690 { font-family: Calibri; }_filtered #yiv456436690 { font-family: Tahoma; }_filtered #yiv456436690 { font-family: Georgia; }#yiv456436690 #yiv456436690 p.yiv456436690MsoNormal, #yiv456436690 li.yiv456436690MsoNormal, #yiv456436690 div.yiv456436690MsoNormal { margin-right: 0cm; margin-left: 0cm; font-size: 12pt; font-family: “serif”; }#yiv456436690 span.yiv456436690MsoEndnoteReference { vertical-align: super; }#yiv456436690 a:link, #yiv456436690 span.yiv456436690MsoHyperlink { color: blue; text-decoration: underline; }#yiv456436690 a:visited, #yiv456436690 span.yiv456436690MsoHyperlinkFollowed { color: purple; text-decoration: underline; }#yiv456436690 p { margin-right: 0cm; margin-left: 0cm; font-size: 12pt; font-family: “serif”; }#yiv456436690 p.yiv456436690MsoAcetate, #yiv456436690 li.yiv456436690MsoAcetate, #yiv456436690 div.yiv456436690MsoAcetate { margin-right: 0cm; margin-left: 0cm; font-size: 8pt; font-family: “sans-serif”; }#yiv456436690 span.yiv456436690BalloonTextChar { font-family: “sans-serif”; }#yiv456436690 p.yiv456436690text-cell, #yiv456436690 li.yiv456436690text-cell, #yiv456436690 div.yiv456436690text-cell { margin: 0.75pt 8.25pt; text-indent: 15pt; line-height: 150%; font-size: 10pt; font-family: “serif”; }#yiv456436690 p.yiv456436690second-cell, #yiv456436690 li.yiv456436690second-cell, #yiv456436690 div.yiv456436690second-cell { margin: 3.75pt 0cm; text-align: center; line-height: 150%; font-size: 12pt; font-family: “serif”; color: purple; font-weight: bold; }#yiv456436690 p.yiv456436690top-cell, #yiv456436690 li.yiv456436690top-cell, #yiv456436690 div.yiv456436690top-cell { margin: 8.25pt 0cm; text-align: center; line-height: 150%; font-size: 14pt; font-family: “serif”; color: maroon; font-weight: bold; }#yiv456436690 p.yiv456436690content-cell, #yiv456436690 li.yiv456436690content-cell, #yiv456436690 div.yiv456436690content-cell { margin: 0.75pt 8.25pt; line-height: 150%; font-size: 10pt; font-family: “serif”; font-weight: bold; }#yiv456436690 span.yiv456436690EmailStyle25 { color: black; }#yiv456436690 span.yiv456436690EmailStyle26 { color: black; }#yiv456436690 span.yiv456436690EmailStyle27 { color: black; }#yiv456436690 span.yiv456436690EmailStyle28 { color: black; }#yiv456436690 span.yiv456436690EmailStyle29 { color: black; }#yiv456436690 span.yiv456436690EmailStyle30 { color: black; }#yiv456436690 span.yiv456436690EmailStyle31 { color: black; }#yiv456436690 .yiv456436690MsoChpDefault { font-size: 10pt; }_filtered #yiv456436690 { margin: 72pt 90pt; }#yiv456436690 div.yiv456436690WordSection1 { }
#yiv456436690 p.yiv456436690MsoNormal { margin-left: 15pt; }
Το σύνθημα του συνεργατισμού, της αλληλεγγύης και της συνεργασίας λέει: «Ο ένας για όλους και όλοι για τον ένα».
Το σύνθημα στις εκλογές, όπως και στις διενέξεις, λέει: «Ο ένας εναντίον όλων και όλοι εναντίον του ενός».
Από την κρίση του Κοινοβουλευτισμού στη Δημοκρατία
Του Δρα Γιώργου Ν. Οικονόμου
Αθήνα 2009
|
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
|
Από το φθινόπωρο του 2008, η ανθρωπότητα ζει μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία της: την κρίση του διεθνούς χρηματοπιστωτικού-οικονομικού συστήματος, μετά από την πανθομολογούμενη αποτυχία της παγκοσμιοποίησης και του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού. Πρόκειται για κρίση του φιλελεύθερου καπιταλισμού, αφού, όπως αποδείχθηκε εμπράκτως, ο νεοφιλελευθερισμός είναι η αναγκαστική επέκταση ή το ανώτατο στάδιο του φιλελευθερισμού.[i] Όμως η κρίση είναι βαθύτερη, είναι κυρίως κρίση κοινωνική και πολιτική, κρίση δομών, αξιών και σημασιών, αφορά και το λεγόμενο αντιπροσωπευτικό πολίτευμα, όπως έχει αποκρυσταλλωθεί στη Δύση εδώ και δύο αιώνες. Αυτό διαπιστώνεται εδώ και μερικά χρόνια από πολλές πλευρές, όμως οι διαγνώσεις και οι αιτιολογίες ποικίλουν αναλόγως της οπτικής του εκάστοτε ερευνητή.[ii] Από την άλλη πλευρά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, σε βιβλία και τηλεόραση το πολίτευμα αυτό αποκαλείται δημοκρατία, ενίοτε συνοδευόμενη από ένα επίθετο αναλόγως της αρεσκείας εκάστου (αντιπροσωπευτική, έμμεση, αστική, κοινοβουλευτική, σύγχρονη, σοσιαλδημοκρατία κ.λπ.). Μάλιστα, ο πολύς Φ. Φουκουγιάμα το 1989, μετά την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων, δήλωνε σε άπταιστο προφητικό στυλ το «τέλος της ιστορίας», γράφοντας χαρακτηριστικά τα εξής: «παρατηρούμε το τελικό σημείο της ιδεολογικής εξέλιξης της ανθρωπότητας και την καθολικοποίηση της δυτικής φιλελεύθερης δημοκρατίας ως τελικής μορφής της ανθρώπινης διακυβερνήσεως».[iii]
Αποκρύπτεται όμως με αυτόν τον τρόπο, συνειδητώς ή ανεπιγνώστως, η ουσία αυτού του συστήματος, που είναι ο βαθιά ολιγαρχικός του χαρακτήρας. Χρησιμοποιείται ο όρος δημοκρατία για να συγκαλύψει τον χαρακτήρα αυτόν. Αυτή η απόκρυψη εκφράζει την επιθυμία διατηρήσεως του και συμβάλλει στη διαιώνιση του. Σωστότερο θα ήταν να αποκαλείται αντιπροσωπευτική, κοινοβουλευτική ή φιλελεύθερη ολιγαρχία. Αυτό θα αναλυθεί στο πρώτο μέρος του παρόντος βιβλίου. Περαιτέρω θα αναπτυχθούν εν συντομία η έννοια της πολιτικής, τα χαρακτηριστικά του κοινοβουλευτισμού, και σε αντιπαράθεση με αυτόν, οι βασικές αρχές, οι τρόποι λειτουργίας και οι σημασίες του δημοκρατικού πολιτεύματος. Κατόπιν θα αναλυθεί η αντίθεση του κοινοβουλευτισμού στη δημοκρατία και θα εκτεθούν οι συγκαλύψεις της δημοκρατίας στο πέρασμα των αιώνων. Εν συνεχεία θα παρατεθούν και θα ανασκευασθούν βασικά σημεία της αντιδημοκρατικής ιδεολογίας και επιχειρηματολογίας, και θα επιχειρηθεί η αναζήτηση του νέου δημοκρατικού ανθρώπου και της απαιτούμενης προς τούτο παιδείας. Τέλος, θα διερευνηθούν οι δυνατότητες και οι προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση της δημοκρατίας.
|
Σημειώσεις:
[i] C. Lasch (1999), 11. Κ. Καστοριάδης (1998).
[ii] Εκτός της H. ArenctΙ και του Κ. Καστοριάδη υπάρχουν και άλλοι μελετητές που πραγματεύονται την κρίση του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος, όπως ο C. Kascg (1999) και (2004), ο J. Raciére (2005), ο Crouch (2006), ο Barber (2007), ο Κυρ. Σιμόπουλος (1992), ο Γ. Κοντογιώργης (2008). Επίσης ο L. Mumford, ο Z. Bauman, ο R. Senet, ο U. Beck, ο S. Latouche, ο Τ. Φωτόπουλος κ.ά.
[iii] F. Fukuyama (1989) και (1993), 13.
|
Διαβάστε ακολούθως το:
Κεφάλαιο Πρώτο: Κομματοκρατία, η βάση της ολιγαρχίας
______________________________________________
Σημείωση: Το βιβλίο διατίθεται από τις Εκδόσεις Παπαζήση ΑΕΒΕ (www.papazisi.gr) email: papazisis@otenet.gr και από τα καλά βιβλιοπωλεία. Αν δεν υπάρχει παραγγείλατε το. Θα πρέπει να διαβαστεί απ’ όλους, ανεξάρτητα από τις ελλείψεις και αδυναμίες που πιθανόν να έχει.
|
Δείτε επίσης το Σχεδιάγραμμα: Πυραμιδικός χαρακτήρας του τρόπου οργάνωσης ενός πολιτικού κόμματος
|
Διαβάστε επίσης το άρθρο του Αντώνη Πολυδώρου: Η αποχή είναι ανοχή ή το αντίθετο;
Όπως πάμε σε λίγο η αποχή δεν θα είναι απλά δικαιολογημένη αλλά και επιβεβλημένη
14.4.2011
|
Στείλετέ μου τα σχόλιά σας να τα δημοσιεύσω στο Δικτυότοπο Κιατίπη
|
Χαμπής Κιατίπης