scripta manent: ΟΜΙΛΙΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΑΧΙΝΙΔΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

    0
    61

    Συνέχιση της συζήτησης επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών Ελληνικό Στατιστικό Σύστημα, Σύσταση της Ελληνικής Στατιστικής, ως Ανεξάρτητης Αρχής Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, άκουσα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις τοποθετήσεις και τις παρατηρήσεις των συναδέλφων, άλλωστε εκτιμώ ότι πολλές από αυτές έγιναν με καλόπιστη διάθεση. Και δεν είναι τυχαίο ότι πολλές από τις επισημάνσεις που έκαναν οι συνάδελφοι στη συζήτηση της επιτροπής, υιοθετήθηκαν όπως για παράδειγμα για τα 4/5 της Διάσκεψης των Προέδρων.
    Περίμενα λοιπόν, ότι πέρα από τη Νέα Δημοκρατία, που πήρε θετική στάση ως προς το νομοσχέδιο, ότι και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α θα αξιολογούσε θετικά την πρωτοβουλία μας, στο βαθμό που αρκετές από τις επισημάνσεις που έκανε έγιναν αποδεκτές. Φαίνεται όμως ότι, οι εσωτερικές ισορροπίες δεν επέτρεψαν την υπέρβαση. Αντιλαμβανόμαστε βέβαια και την άποψη του ΛΑ.Ο.Σ. Για θέματα αρχής, είστε ενάντια στις ανεξάρτητες αρχές. Εκείνο που δεν καταλαβαίνω βέβαια, είναι η θέση του Κ.Κ.Ε. Φαντάζομαι ότι ο συνάδελφος, θα έχει ως σημείο αναφοράς την ποιότητα των στοιχείων και τις πρακτικές των Στατιστικών αρχών της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης που είχαν εντρυφήσει πάνω στα ζητήματα αυτά. Επειδή είδα κάποιον συνάδελφο από τη Νέα Δημοκρατία να μιλά, ενώ θα έπρεπε να σιωπά, αισθάνομαι την ανάγκη στο σημείο αυτό να διαβάσω την προειδοποιητική επιστολή, η οποία έχει σταλεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση προς την Ελληνική Κυβέρνηση, γύρω από τα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία και την ποιότητα των στατιστικών στοιχείων της χώρας. Έφυγε ο κύριος συνάδελφος, δεν είναι μέσα στην αίθουσα. Λέει λοιπόν: Οι σημαντικές αναθεωρήσεις των ελληνικών στοιχείων του 2004 και του 2009 δείχνουν ότι η αξιοπιστία των στατιστικών στοιχείων δεν ήταν και εξακολουθεί να μην είναι επαρκώς εξασφαλισμένη στο Ελληνικό Στατιστικό Σύστημα. Δεύτερον, η EUROSTAT έχει εκφράσει επιφυλάξεις για τα ελληνικά στοιχεία σε πέντε περιπτώσεις από το 2004, ενώ και στις περιπτώσεις στις οποίες η EUROSTAT δεν εξέφρασε επιφύλαξη, τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν ήταν πολύ συχνά αποτέλεσμα παρεμβάσεων της EUROSTAT για διόρθωση λαθών ή εσφαλμένων καταχωρήσεων, πριν από την περίοδο κοινοποίησης ή κατά τη διάρκειά της». Αυτό ως απάντηση, στα περί εμπάθειας που ανέφερε προηγουμένως ο συνάδελφος της Νέας Δημοκρατίας. Ας δούμε όμως και κάτι άλλο, γιατί βέβαια αυτός ένιωθε πολύ περήφανος για τον τρόπο με τον οποίο γινόταν η καταχώρηση των στατιστικών στοιχείων. Λέει στο εδάφιο 11: «Το σύστημα δημόσιας λογιστικής φαίνεται επίσης, ακατάλληλο για τη σωστή υποβολή των στατιστικών στοιχείων, λόγω της αδιαφανούς ή πλημμελώς τεκμηριωμένης λογιστικής, συμπεριλαμβανομένων περιπτώσεων απουσίας γραπτής τεκμηρίωσης ή πιστοποίησης» –και προσέξτε παρακαλώ κύριοι συνάδελφοι- «καθώς και περιπτώσεως ανταλλαγής στοιχείων τηλεφωνικώς, χωρίς τη διαβίβαση των αναγκαίων εγγράφων». Και έχει το θράσος να ομιλεί για εμπάθεια. Τα στατιστικά στοιχεία πήγαιναν από τη μία υπηρεσία στην άλλη όχι με τον επίσημο τρόπο, αλλά τηλεφωνικώς. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι ο κύριος Κοντοπυράκης αυτοχαρακτηρίστηκε ως τροχονόμος. Λέει: «Εγώ δεν παρήγαγα στατιστικά στοιχεία, εγώ απλώς διαβίβαζα τα στατιστικά στοιχεία». Εδώ όμως, βλέπουμε ποια είναι η αλήθεια. Να κάνω ένα σχόλιο, επειδή βλέπω ότι έρχεται και επανέρχεται στη συζήτηση το θέμα των νοσοκομείων και των swaps. Ερωτήματα προς απάντηση και ειδικά προς τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, που υπηρέτησαν στην προηγούμενη κυβέρνηση. Μπορούν να μας απαντήσουν σε δύο βασικά ερωτήματα; Πώς αντιμετώπισαν τα χρέη των νοσοκομείων; Είναι καταχωρισμένα, και αν ναι που; Ήταν της τάξης των 6,2 δισεκατομμυρίων; Και αν ναι γιατί έστειλε ο κύριος Κοντοπυράκης επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, μία μόλις ημέρα μετά τη συζήτηση στη Βουλή, ότι τα χρέη των ελληνικών νοσοκομείων ήταν της τάξης των 2 δισεκατομμυρίων; Και κάτι που δεν έχει απαντηθεί. Από πότε οι ελληνικές υπηρεσίες συζητούν μεταξύ τους και ανταλλάσσουν έγγραφα στην αγγλική; Διότι, εδώ έχουμε το εξής παράδοξο, η υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας να αποστέλλει επιστολή προς την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία στην αγγλική, ώστε να μη χρειαστεί να υιοθετήσει και να μεταφράσει το κείμενο η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και να το αποστείλει πλέον ως δικό της και επίσημο έγγραφο. Τι έλεγε το συγκεκριμένο έγγραφο; Έλεγε ότι τα χρέη του νοσοκομείου είναι της τάξης των 2.000.000.000 ευρώ. Αυτό το έγγραφο έφυγε από το Υπουργείο Υγείας, πήγε στην Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και ως είχε διαβιβάστηκε στην EUROSTAT. Σε ό,τι αφορά τα swaps, ξαναήλθε πάλι το θέμα στη συζήτηση σήμερα. Ερώτημα: Η Νέα Δημοκρατία κυβέρνησε αυτή τη χώρα από τον Μάρτιο του 2004 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2009; Εάν ναι, περιέπεσε στην αντίληψή της; Φαντάζομαι πως ναι, διότι όχι μόνο περιέπεσε στην αντίληψή της η ύπαρξη των συγκεκριμένων swaps, αλλά είχε κάνει εκτενείς αναφορές καθ’ όλη τη διάρκεια που ήταν στη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, μέχρι και το 2004. Ερώτημα: Τι ακριβώς έκανε γι’ αυτά τα περίφημα swaps η Νέα Δημοκρατία από το 2004 μέχρι το 2009; Πώς τα αντιμετώπισε; Πώς τα αντιμετώπισε, από στατιστική άποψη; Και σε κάθε περίπτωση, εφ’ όσον ως αντιπολίτευση μέχρι και το 2004 έλεγχε την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και διετέλεσε ως κυβέρνηση μεταξύ 2004 και 2009, μπορεί να μας πει, γιατί δεν πήρε την παραμικρή πρωτοβουλία, εάν υπήρχε κάτι που λειτουργούσε βλαπτικά για το δημόσιο συμφέρον; Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε, αναδείχθηκαν τρία βασικά ζητήματα σχετικά με τα άρθρα του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Το πρώτο, αφορά τη συμμετοχή εκπροσώπου της EUROSTAT στο Συμβούλιο του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος. Αυτή η πρωτοβουλία, όπως διαπίστωσα, εκλαμβάνεται από πολλούς συναδέλφους ως πράξη μειοδοσίας ή υποχώρησης της εθνικής κυριαρχίας. Να θυμίσω στους συναδέλφους μου τον ν. 2431/1996, όπου ο νόμος αυτός λέει ότι πολίτες-μέλη χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να εργάζονται εδώ στην Ελλάδα. Το συγκεκριμένο συμβούλιο είναι απλώς γνωμοδοτικό όργανο, δεν εκδίδει διοικητικές εκτελεστέες πράξεις. Δίνει τη γνώμη του –κύριε Λαφαζάνη, σας παρακαλώ, σας άκουσα με μεγάλη προσοχή- για μερικά σημαντικά θέματα, όπου μετέχουν και εκπρόσωποι κοινωνικών και οικονομικών φορέων. Το κριτήριο της συμμετοχής είναι η μεταφορά και η όσμωση επιστημονικών απόψεων, προκειμένου η γνώμη του συμβουλίου να είναι χρήσιμη. Πιστεύω ότι ο εκπρόσωπος της EUROSTAT θα συνεισφέρει και γνώσεις και πληροφόρηση στο όργανο αυτό. Το στοιχείο της εθνικότητα δεν καταλαβαίνω πώς μπαίνει στη συγκεκριμένη συζήτηση. Και να σας πω και κάτι; Εάν θέλετε να καταθέσω την εκτίμησή μου, κύριε Λαφαζάνη, στο βαθμό που σας ενδιαφέρει. Θεωρώ ότι η EUROSTAT, κατά πάσα πιθανότητα, δε θα στείλει κάποιον, ο οποίος δεν είναι Έλληνας, γιατί δε θα μπορεί να συμμετέχει και στις εργασίες του συγκεκριμένου οργάνου. Άρα εσείς, μην προκαταλαμβάνετε τι μπορεί να συμβεί. Ένα δεύτερο ζήτημα, το οποίο το έθεσε ο εισηγητής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αφορά τις εξουσίες του Προέδρου της Αρχής, κάνοντας λόγο για υπερεξουσίες. Κύριε συνάδελφε, ό,τι προβλέπει ο ν. 3051/2002 για τις Ανεξάρτητες Αρχές σχετικά με τις αρμοδιότητες του Προέδρου, προβλέπεται και για τον Πρόεδρο αυτής της Αρχής. Όσον αφορά στο θέμα που θέσατε, γιατί υπάγεται στον Πρόεδρο το Τμήμα Μελετών και Ερευνών, θεωρούμε ότι είναι κρίσιμη η υπαγωγή αυτής της αρμοδιότητας σε αυτόν, όπως προβλέπεται και στο άρθρο 20, γιατί είναι ένα από τα ζητήματα, ένα από τα σημεία, στα οποία πονάει το σύστημα παραγωγής των στατιστικών. Δεν έχουμε πλέον την πολυτέλεια να είμαστε αναποτελεσματικοί. Τέλος, ένα τρίτο σημαντικό θέμα αφορά το «περί στατιστικού απορρήτου», που ανέφεραν πολλοί συνάδελφοι. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς πετυχαίνουν ορισμένοι συνάδελφοι να παραβιάζουν τη λογική που υπάρχει στο κείμενο αυτό και να διαβάζουν ανάποδα τις διατάξεις του νομοσχεδίου. Κύριοι συνάδελφοι, μ’ αυτό το άρθρο, διασφαλίζεται ότι δεν θα γίνεται χρήση των πληροφοριών για άσχετους σκοπούς εκτός απ’ τους στατιστικούς. Διαφωνείτε μ’ αυτό; Εμείς λέμε το αυτονόητο. Ότι ο καθείς εφ’ ων ετάχθη. Δηλαδή, τι θέλετε να κάνουμε εμείς; Να παραβιάσουμε το στατιστικό απόρρητο; Αυτό αποτελεί κεκτημένο κοινοτικό δικαίωμα και σε κοινοτικό και σε διεθνές επίπεδο. Τέλος, άκουσα τον κ. Αϊβαλιώτη να μιλάει ειρωνικά για τα θέματα του απορρήτου και να μιλάει για ύπαρξη πετρελαίου στο Αιγαίο, για ύπαρξη χρυσού ή ουρανίου ή δεν ξέρω και εγώ τι. Τον διαβεβαιώνω ότι όταν στην Ελλάδα αρχίσει η παραγωγή πετρελαίου, στις περιοχές τις οποίες ανέφερε, χρυσού ή ουρανίου, η EΛΣΤΑΤ θα φροντίσει να κρατά στατιστικά στοιχεία, έτσι ώστε να μη δημιουργείται θέμα. Ο συνάδελφός μου ο κ. Γείτονας, έβαλε λογικά ένα ζήτημα που έχει να κάνει με τη θητεία των μελών της Αρχής, αλλά προστέθηκε μια σχετική διάταξη ότι θα γίνεται με την ίδια διαδικασία. Τέλος, επειδή πολλές φορές έχει δημιουργηθεί μια παρεξήγηση στην Αίθουσα αυτή σχετικά με την ΕΛΣΤΑΤ, δεν υπάρχει ΔΣ. Η ΕΛΣΤΑΤ δηλαδή, είναι Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή. Όπου υπάρχει αναφορά σε ΔΣ έχει διαγραφεί με τις προσθήκες σε όλο το Σχέδιο του νόμου. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς θεωρούμε ότι με την πρωτοβουλία αυτή που πήρε η Κυβέρνηση, προχωρούμε πραγματικά στην αντιμετώπιση ενός σημαντικού προβλήματος. Προσπαθούμε να καλύψουμε το έλλειμμα αξιοπιστίας που υπήρχε στη διαδικασία παραγωγής στατιστικών στοιχείων. Είναι μια πραγματικότητα. Το να διαφωνείτε με το νομοσχέδιο, δεν μας προκαλεί καμία –αν θέλετε- αντίδραση. Εκείνο όμως το οποίο λέμε σε όλους αυτούς, οι οποίοι αντιτάχθηκαν στο νομοσχέδιο, όχι για λόγους αρχής, αλλά για λόγους που έχουν να κάνουν με το περιεχόμενό του, να μας πουν συγκεκριμένα πάνω σε ποια σημεία του νομοσχεδίου είχαν αντίρρηση, ώστε έστω και την ύστατη στιγμή εμείς να υιοθετήσουμε τις δικές τους επισημάνσεις, μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουμε ότι τελικά το νομοσχέδιο αυτό, πέρα από την ψήφο τη θετική που έχει από τους Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θα έχει και τη θετική γνώμη των συναδέλφων των υπολοίπων κομμάτων. Εμείς, πήραμε τη μεγάλη απόφαση να προχωρήσουμε στη δημιουργία της Ανεξάρτητης Στατιστικής Αρχής. Μ’ αυτή την πρωτοβουλία μας προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα, τα οποία είχαν δημιουργηθεί και που τελικά δεν κατάφερε να αντιμετωπίσει καμία κυβέρνηση μέχρι τώρα. Πιστεύω ότι είναι ένα βήμα προς τη θετική κατεύθυνση. Γι’ αυτό και σας καλώ, ακόμη και σας που καταθέσατε προβληματισμό, να προχωρήσετε στην υπερψήφιση του νομοσχεδίου. Σας ευχαριστώ πολύ.