
Η Πράσινη Ανάπτυξη, κατά την εκτίμησή μου, δεν αποτελεί μόνο μία ηθική υποχρέωση προστασίας του περιβάλλοντος η οποία είναι δεδομένη και δεν αμφισβητείται από κανέναν, αλλά αποτελεί και μια ουσιαστική αναπτυξιακή πρόκληση προκειμένου η χώρα μας να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Πιστεύω ότι υπάρχουν πεδία ουσιαστικής διακομματικής συναίνεσης όσον αφορά στα ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της Πράσινης Ανάπτυξης. Πιστεύω ότι η Πράσινη Ανάπτυξη δεν αποτελεί το πολιτικό μονοπώλιο κανενός συγκεκριμένου πολιτικού χώρου. Και σε αυτά τα ζητήματα μην έχετε καμία αμφιβολία ότι η Νέα Δημοκρατία θα κάνει πολύ αισθητή την παρουσία της.
Ευχαριστώ πάρα πολύ John που οργάνωσες αυτό το καταπληκτικό Συνέδριο. Θα ήθελα εκ μέρους του καινούργιου μας Προέδρου, του Αντώνη Σαμαρά, να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στον Economist γι’ αυτή την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σημερινή εκδήλωση με αντικείμενο την Πράσινη Ανάπτυξη.
Κυρίες και κύριοι θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Η Πράσινη Ανάπτυξη αποτελεί αναπτυξιακό μονόδρομο για τη χώρα μας. Αποτελεί τη μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία, για την Ελλάδα να κάνει μια σημαντική στροφή στο μοντέλο ανάπτυξης το οποίο έχει υιοθετήσει τα τελευταία 30 χρόνια και να αξιοποιήσει τα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία διαθέτει ο τόπος μας.
Νομίζω ότι πρέπει να είμαστε απολύτως ειλικρινείς στη διάγνωση της σημερινής οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα. Το αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο ακολούθησε η χώρα μας τα τελευταία 30 χρόνια, προσέφερε στην Ελλάδα ευημερία, ταυτόχρονα όμως έφτασε και στα όριά του. Και σήμερα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε δομικές αδυναμίες του μοντέλου ανάπτυξης, που μας υποχρεώνουν να σκεφτούμε σε μια τελείως καινούργια λογική και να στρέψουμε την αναπτυξιακή λογική της χώρας μας, σε μια διαφορετική κατεύθυνση. Ίσως θα εκπλαγείτε από το γεγονός ότι αυτά τα οποία σας λέω, φαίνονται να είναι αρκετά κοντά στις θέσεις τις οποίες έχει παρουσιάσει και η καινούργια Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ όσον αφορά στη σημασία που αποδίδει στην Πράσινη Ανάπτυξη ως αναπτυξιακό μοχλό για τη χώρα μας. Θέλω όμως να είμαι απολύτως σαφής. Πιστεύω ότι υπάρχουν πεδία ουσιαστικής διακομματικής συναίνεσης όσον αφορά στα ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της Πράσινης Ανάπτυξης. Πιστεύω ότι η Πράσινη Ανάπτυξη δεν αποτελεί το πολιτικό μονοπώλιο κανενός συγκεκριμένου πολιτικού χώρου. Πιστεύω ότι έχουμε τη δυνατότητα τα δυο μεγάλα Κόμματα εξουσίας, να καθίσουν στο τραπέζι να συζητήσουν επί λεπτομερών προτάσεων και να συνδιαμορφώσουν συγκεκριμένες πολιτικές προτεραιότητες σε αυτή την κατεύθυνση.
Κυρίες και κύριοι, η συζήτηση για την Πράσινη Ανάπτυξη έχει ξεκινήσει για τα καλά στη χώρα μας. Η Πράσινη Ανάπτυξη κατά την εκτίμησή μου δεν αποτελεί μόνο μία ηθική υποχρέωση προστασίας του περιβάλλοντος η οποία είναι δεδομένη και δεν αμφισβητείται από κανέναν, αλλά αποτελεί και μια ουσιαστική αναπτυξιακή πρόκληση προκειμένου η χώρα μας να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Η ελληνική οικονομία για παράδειγμα είναι πολύ εξαρτημένη από τον τουρισμό. Δεν είναι δυνατό σήμερα να φανταστεί κανείς βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη χωρίς την προστασία του περιβάλλοντος. Είναι επίσης μια οικονομία η οποία είναι πολύ εξαρτημένη από τη γεωργία. Δεν μπορούμε όμως σήμερα να φανταστούμε γεωργική ανάπτυξη η οποία να μην σέβεται τους φυσικούς πόρους, να μην κάνει σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων και να μην επενδύει σε προϊόντα, τα οποία να είναι πραγματικά ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές, αποκολλούμενη ίσως από μια λογική επιδοτήσεων, η οποία προκάλεσε στο παρελθόν μια στρέβλωση όσον αφορά στην ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής. Αναφέρω μόνο αυτά τα δυο παραδείγματα υπάρχουν και πολλά άλλα, για να καταδείξω ακριβώς τη σημασία που έχει η προστασία του περιβάλλοντος και η Πράσινη Ανάπτυξη για το καινούργιο αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο φανταζόμαστε.
Πιστεύω κάνοντας και τη δική μας αυτοκριτική ως Νέα Δημοκρατία, ότι ενδεχομένως στο παρελθόν να μην αντιμετωπίσαμε τα ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της Πράσινης Ανάπτυξης με την απαιτούμενη δεν θα έλεγα υπευθυνότητα. Αλλά με αυτή την αίσθηση του κατεπείγοντος, που κατά την άποψή μου θα έπρεπε να υπάρχει και πιστεύω ότι από εδώ και στο εξής θα περιμένετε από τη Νέα Δημοκρατία την παρουσίαση πολύ συγκεκριμένων προτάσεων στα ζητήματα αυτά. Μέσα από μια διαδικασία αξιοποίησης ανθρώπινου στελεχιακού δυναμικού που υπάρχει εντός της Νέας Δημοκρατίας θα μπορέσει το Κόμμα μας να διαμορφώσει πολύ συγκεκριμένες θέσεις, πάνω στα ζητήματα αυτά και να συνεχίσει την προσπάθεια η οποία κατεβλήθη τα τελευταία 5 χρόνια στον τομέα αυτό.
Εγώ θέλω και από αυτό το βήμα να χαιρετίσω την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, να δημιουργήσει ένα ανεξάρτητο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Είναι μια πρωτοβουλία την οποία τη χρειαζόταν η χώρα μας και είναι πολύ σημαντικό για λόγους πολιτικούς και σημειολογικούς η περιβαλλοντική πολιτική να έχει ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς σε κυβερνητικό επίπεδο. Να έχει αν θέλετε και την υποστήριξη την οποία χρειάζεται, από ένα Υπουργείο το οποίο θα είναι ισχυρό και το οποίο θα κάνει αισθητή την παρουσία του. Θέλω όμως να επισημάνω επίσης ότι η δημιουργία καινούργιων Υπουργείων με την αναδιανομή ρόλων και αρμοδιοτήτων, πρέπει να γίνεται και με προσεκτικό τρόπο αλλά και με την απαιτούμενη ταχύτητα. Διότι σήμερα παρατηρείται μια σχετική καθυστέρηση όσον αφορά το ξεκαθάρισμα των οργανωτικών δομών του καινούργιου Υπουργείου. Μια καθυστέρηση την οποία μπορεί ίσως να τη δικαιολογήσει κανείς στην αρχή, αλλά σίγουρα απαιτείται μια επιτάχυνση των ρυθμών, ως προς το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων και των δυνατοτήτων που έχει το καινούργιο Υπουργείο πραγματικά να παράγει μια σύγχρονη περιβαλλοντική πολιτική.
Δεν είναι σήμερα η ευκαιρία δεν υπάρχει και ο χρόνος εξάλλου, να παρουσιάσω συγκεκριμένες θέσεις του Κόμματός μας γύρω από τα ζητήματα της Πράσινης Ανάπτυξης. Όπως σας είπα θα έχουμε την ευκαιρία κι εμείς ως Νέα Δημοκρατία στο επόμενο διάστημα να κάνουμε πολύ πιο αισθητή την παρουσία μας σε αυτό τον τομέα. Θέλω απλά να σταθώ σε δυο τομείς οι οποίοι κατά την εκτίμησή μου έχουν εξαιρετική σημασία ενόψει και της πολύ σημαντικής Διάσκεψης η οποία θα γίνει σε 2 εβδομάδες στην Κοπεγχάγη, για τη δημιουργία ενός καινούργιου πλαισίου διεθνούς συνεργασίας στον τομέα των περιορισμών των αερίων του θερμοκηπίου.
Η κεντρική προτεραιότητα, κυρίες και κύριοι, της ελληνικής Κυβέρνησης όσον αφορά το ζήτημα περιβαλλοντικής πολιτικής αλλά και ταυτόχρονα του περιορισμού των αερίων του θερμοκηπίου, πρέπει να σχετίζεται με την ενέργεια. Ο κλάδος της ενέργειας στη χώρα μας παράγει το 50% και παραπάνω ίσως των αερίων του θερμοκηπίου και αυτό το οποίο απαιτείται τάχιστα, είναι η εκπόνηση ενός καινούργιου μεσομακροπρόθεσμου ενεργειακού σχεδιασμού, ο οποίος θα θέτει σε μια σωστή βάση και θα συνυπολογίζει όλες τις παραμέτρους που σήμερα καταρτίζουν το ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας μας.
Είναι δηλωμένη η βούληση όλων των πολιτικών δυνάμεων να σπρώξουμε με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα, τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη χώρα μας. Οι Α.Π.Ε. αποτελούν μια τεράστια επενδυτική ευκαιρία για την Ελλάδα, η χώρα μας έχει ένα υπερπλούσιο αιολικό ηλιακό αλλά και γεωθερμικό δυναμικό, το οποίο δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί στον απαιτούμενο βαθμό και νομίζω ότι θα πρέπει τάχιστα και η Κυβέρνηση να δει ποια είναι εκείνα τα εμπόδια τα οποία δεν επιτρέπουν στην επενδυτική κοινότητα να επενδύσει με την απαιτούμενη ταχύτητα, στον τομέα αυτό. Τα εμπόδια είναι λίγο – πολύ γνωστά, έχουν να κάνουν με γραφειοκρατικές δυσκολίες που καθυστερούν ιδιαίτερα την αναπτυξιακή δραστηριότητα στον τομέα αυτό. Έχουν να κάνουν με αντιδράσεις τοπικών κοινωνιών. Τα ζητήματα του χωροταξικού σχεδιασμού αντιμετωπίστηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση με την εκπόνηση ενός ειδικού χωροταξικού σχεδίου για τις Α.Π.Ε., αλλά ορισμένα προβλήματα αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν ταχύτατα. Διότι αν θέλουμε πραγματικά να πετύχουμε δεσμευτικούς στόχους για τη διείσδυση των Α.Π.Ε., θα πρέπει να κινηθούμε με πολύ μεγάλη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Εάν σήμερα βρισκόμαστε παραδείγματος χάριν στη χώρα μας περίπου στα 1.000-1.100 MW εγκατεστημένης ισχύος σε αιολικό δυναμικό και θέλουμε κάποια στιγμή μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα να φτάσουμε στα 5.000 MW, καταλαβαίνετε ότι απαιτούνται τελείως διαφορετικοί ρυθμοί, από αυτούς οι οποίοι ακολουθήθηκαν στο παρελθόν.
Ο δεύτερος τομέας στον οποίο πρέπει να στρέψουμε άμεσα την προσοχή μας όσον αφορά τον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου, αφορά τον τομέα των μεταφορών. Οι μεταφορές συνεισφέρουν κατά 25% περίπου στο ισοζύγιο των αερίων του θερμοκηπίου στην χώρα μας και εκεί περιμένουμε από την Κυβέρνηση εκπόνηση συγκεκριμένου σχεδίου, για τον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών. Επιτρέψτε μου πάλι μια ακόμη πολιτική παρατήρηση, ότι το πρώτο δείγμα γραφής το οποίο έδωσε η Κυβέρνηση στον τομέα αυτό με την κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης για τα παλαιά αυτοκίνητα, κατά την εκτίμησή μου δεν ήταν σωστή κατεύθυνση. Η απόσυρση είναι ένα μέτρο το οποίο είναι φιλικό για το περιβάλλον, γνωρίζουμε ότι στη χώρα μας έχουμε ένα πολύ παλαιό στόλο οχημάτων και γνωρίζουμε επίσης και από την ευρωπαϊκή εμπειρία ότι οι πολίτες χρειάζονται συγκεκριμένα κίνητρα, προκειμένου να αποσύρουν τα αυτοκίνητά τους και να τα αντικαταστήσουν με καινούργια. Επίσης έχω την εκτίμηση ότι τέτοιου τύπου μέτρα ενδεχομένως να είναι και δημοσιονομικά ουδέτερα, να μην στοιχίζουν στον κρατικό προϋπολογισμό ακριβώς επειδή κινητοποιούν αγορές και το κράτος μπορεί να ισοσκελίσει τη δαπάνη την οποία θα χρειαστεί να κάνει για την απόσυρση, με αυξημένα έσοδα από την φορολογία των καινούργιων αυτοκινήτων. Θεωρώ ότι ήταν λάθος της Κυβέρνησης να αυξήσει τα τέλη κυκλοφορίας στα παλαιά αυτοκίνητα, χωρίς ταυτόχρονα να μπορεί να δώσει ένα επιπλέον κίνητρο σε εκείνους τους πολίτες οι οποίοι θέλουν να αντικαταστήσουν παλαιά οχήματα. Περιμένουμε όμως από την Κυβέρνηση μια συνολική πρόταση για τη διαχείριση στον τομέα των ρύπων στις μεταφορές και θα είμαστε κι εμείς σύντομα σε θέση να καταθέσουμε τις δικές μας συγκεκριμένες προτάσεις γύρω από αυτό το θέμα.
Γνωρίζω ότι υπάρχει χρονική πίεση οπότε δεν θα μακρηγορήσω. Θα κλείσω μόνο επαναλαμβάνοντας για άλλη μια φορά την καλή διάθεση της Νέας Δημοκρατίας να συνεργαστεί με την Κυβέρνηση στο ζήτημα της Πράσινης Ανάπτυξης να προσφέρει λύσεις, να προσφέρει προτάσεις. Θα περιμένουμε όμως από την Κυβέρνηση πολύ σύντομα -και δεν θα υπάρχουν πολλά περιθώρια ανοχής- την κεντρική αυτή κατεύθυνση με την οποία είμαστε όλοι σύμφωνοι, να την εξειδικεύσει μέσα από ένα πλαίσιο συγκεκριμένων προτάσεων, πάνω στο οποίο θα μπορούμε κι εμείς να τοποθετηθούμε. Πάντα με καλή διάθεση και πάντα με στόχο να βελτιώσουμε το παραγόμενο νομοθετικό έργο από την Κυβέρνηση.
Αυτό το οποίο θέλω να τονίσω για άλλη μια φορά κλείνοντας είναι ότι στα ζητήματα της Πράσινης Οικονομίας μην έχετε καμία αμφιβολία ότι η Νέα Δημοκρατία θα κάνει πολύ αισθητή την παρουσία της. Να είστε καλά και σας ευχαριστώ πολύ.
Κυρίες και κύριοι θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Η Πράσινη Ανάπτυξη αποτελεί αναπτυξιακό μονόδρομο για τη χώρα μας. Αποτελεί τη μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία, για την Ελλάδα να κάνει μια σημαντική στροφή στο μοντέλο ανάπτυξης το οποίο έχει υιοθετήσει τα τελευταία 30 χρόνια και να αξιοποιήσει τα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία διαθέτει ο τόπος μας.
Νομίζω ότι πρέπει να είμαστε απολύτως ειλικρινείς στη διάγνωση της σημερινής οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα. Το αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο ακολούθησε η χώρα μας τα τελευταία 30 χρόνια, προσέφερε στην Ελλάδα ευημερία, ταυτόχρονα όμως έφτασε και στα όριά του. Και σήμερα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε δομικές αδυναμίες του μοντέλου ανάπτυξης, που μας υποχρεώνουν να σκεφτούμε σε μια τελείως καινούργια λογική και να στρέψουμε την αναπτυξιακή λογική της χώρας μας, σε μια διαφορετική κατεύθυνση. Ίσως θα εκπλαγείτε από το γεγονός ότι αυτά τα οποία σας λέω, φαίνονται να είναι αρκετά κοντά στις θέσεις τις οποίες έχει παρουσιάσει και η καινούργια Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ όσον αφορά στη σημασία που αποδίδει στην Πράσινη Ανάπτυξη ως αναπτυξιακό μοχλό για τη χώρα μας. Θέλω όμως να είμαι απολύτως σαφής. Πιστεύω ότι υπάρχουν πεδία ουσιαστικής διακομματικής συναίνεσης όσον αφορά στα ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της Πράσινης Ανάπτυξης. Πιστεύω ότι η Πράσινη Ανάπτυξη δεν αποτελεί το πολιτικό μονοπώλιο κανενός συγκεκριμένου πολιτικού χώρου. Πιστεύω ότι έχουμε τη δυνατότητα τα δυο μεγάλα Κόμματα εξουσίας, να καθίσουν στο τραπέζι να συζητήσουν επί λεπτομερών προτάσεων και να συνδιαμορφώσουν συγκεκριμένες πολιτικές προτεραιότητες σε αυτή την κατεύθυνση.
Κυρίες και κύριοι, η συζήτηση για την Πράσινη Ανάπτυξη έχει ξεκινήσει για τα καλά στη χώρα μας. Η Πράσινη Ανάπτυξη κατά την εκτίμησή μου δεν αποτελεί μόνο μία ηθική υποχρέωση προστασίας του περιβάλλοντος η οποία είναι δεδομένη και δεν αμφισβητείται από κανέναν, αλλά αποτελεί και μια ουσιαστική αναπτυξιακή πρόκληση προκειμένου η χώρα μας να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Η ελληνική οικονομία για παράδειγμα είναι πολύ εξαρτημένη από τον τουρισμό. Δεν είναι δυνατό σήμερα να φανταστεί κανείς βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη χωρίς την προστασία του περιβάλλοντος. Είναι επίσης μια οικονομία η οποία είναι πολύ εξαρτημένη από τη γεωργία. Δεν μπορούμε όμως σήμερα να φανταστούμε γεωργική ανάπτυξη η οποία να μην σέβεται τους φυσικούς πόρους, να μην κάνει σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων και να μην επενδύει σε προϊόντα, τα οποία να είναι πραγματικά ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές, αποκολλούμενη ίσως από μια λογική επιδοτήσεων, η οποία προκάλεσε στο παρελθόν μια στρέβλωση όσον αφορά στην ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής. Αναφέρω μόνο αυτά τα δυο παραδείγματα υπάρχουν και πολλά άλλα, για να καταδείξω ακριβώς τη σημασία που έχει η προστασία του περιβάλλοντος και η Πράσινη Ανάπτυξη για το καινούργιο αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο φανταζόμαστε.
Πιστεύω κάνοντας και τη δική μας αυτοκριτική ως Νέα Δημοκρατία, ότι ενδεχομένως στο παρελθόν να μην αντιμετωπίσαμε τα ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της Πράσινης Ανάπτυξης με την απαιτούμενη δεν θα έλεγα υπευθυνότητα. Αλλά με αυτή την αίσθηση του κατεπείγοντος, που κατά την άποψή μου θα έπρεπε να υπάρχει και πιστεύω ότι από εδώ και στο εξής θα περιμένετε από τη Νέα Δημοκρατία την παρουσίαση πολύ συγκεκριμένων προτάσεων στα ζητήματα αυτά. Μέσα από μια διαδικασία αξιοποίησης ανθρώπινου στελεχιακού δυναμικού που υπάρχει εντός της Νέας Δημοκρατίας θα μπορέσει το Κόμμα μας να διαμορφώσει πολύ συγκεκριμένες θέσεις, πάνω στα ζητήματα αυτά και να συνεχίσει την προσπάθεια η οποία κατεβλήθη τα τελευταία 5 χρόνια στον τομέα αυτό.
Εγώ θέλω και από αυτό το βήμα να χαιρετίσω την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, να δημιουργήσει ένα ανεξάρτητο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Είναι μια πρωτοβουλία την οποία τη χρειαζόταν η χώρα μας και είναι πολύ σημαντικό για λόγους πολιτικούς και σημειολογικούς η περιβαλλοντική πολιτική να έχει ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς σε κυβερνητικό επίπεδο. Να έχει αν θέλετε και την υποστήριξη την οποία χρειάζεται, από ένα Υπουργείο το οποίο θα είναι ισχυρό και το οποίο θα κάνει αισθητή την παρουσία του. Θέλω όμως να επισημάνω επίσης ότι η δημιουργία καινούργιων Υπουργείων με την αναδιανομή ρόλων και αρμοδιοτήτων, πρέπει να γίνεται και με προσεκτικό τρόπο αλλά και με την απαιτούμενη ταχύτητα. Διότι σήμερα παρατηρείται μια σχετική καθυστέρηση όσον αφορά το ξεκαθάρισμα των οργανωτικών δομών του καινούργιου Υπουργείου. Μια καθυστέρηση την οποία μπορεί ίσως να τη δικαιολογήσει κανείς στην αρχή, αλλά σίγουρα απαιτείται μια επιτάχυνση των ρυθμών, ως προς το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων και των δυνατοτήτων που έχει το καινούργιο Υπουργείο πραγματικά να παράγει μια σύγχρονη περιβαλλοντική πολιτική.
Δεν είναι σήμερα η ευκαιρία δεν υπάρχει και ο χρόνος εξάλλου, να παρουσιάσω συγκεκριμένες θέσεις του Κόμματός μας γύρω από τα ζητήματα της Πράσινης Ανάπτυξης. Όπως σας είπα θα έχουμε την ευκαιρία κι εμείς ως Νέα Δημοκρατία στο επόμενο διάστημα να κάνουμε πολύ πιο αισθητή την παρουσία μας σε αυτό τον τομέα. Θέλω απλά να σταθώ σε δυο τομείς οι οποίοι κατά την εκτίμησή μου έχουν εξαιρετική σημασία ενόψει και της πολύ σημαντικής Διάσκεψης η οποία θα γίνει σε 2 εβδομάδες στην Κοπεγχάγη, για τη δημιουργία ενός καινούργιου πλαισίου διεθνούς συνεργασίας στον τομέα των περιορισμών των αερίων του θερμοκηπίου.
Η κεντρική προτεραιότητα, κυρίες και κύριοι, της ελληνικής Κυβέρνησης όσον αφορά το ζήτημα περιβαλλοντικής πολιτικής αλλά και ταυτόχρονα του περιορισμού των αερίων του θερμοκηπίου, πρέπει να σχετίζεται με την ενέργεια. Ο κλάδος της ενέργειας στη χώρα μας παράγει το 50% και παραπάνω ίσως των αερίων του θερμοκηπίου και αυτό το οποίο απαιτείται τάχιστα, είναι η εκπόνηση ενός καινούργιου μεσομακροπρόθεσμου ενεργειακού σχεδιασμού, ο οποίος θα θέτει σε μια σωστή βάση και θα συνυπολογίζει όλες τις παραμέτρους που σήμερα καταρτίζουν το ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας μας.
Είναι δηλωμένη η βούληση όλων των πολιτικών δυνάμεων να σπρώξουμε με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα, τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη χώρα μας. Οι Α.Π.Ε. αποτελούν μια τεράστια επενδυτική ευκαιρία για την Ελλάδα, η χώρα μας έχει ένα υπερπλούσιο αιολικό ηλιακό αλλά και γεωθερμικό δυναμικό, το οποίο δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί στον απαιτούμενο βαθμό και νομίζω ότι θα πρέπει τάχιστα και η Κυβέρνηση να δει ποια είναι εκείνα τα εμπόδια τα οποία δεν επιτρέπουν στην επενδυτική κοινότητα να επενδύσει με την απαιτούμενη ταχύτητα, στον τομέα αυτό. Τα εμπόδια είναι λίγο – πολύ γνωστά, έχουν να κάνουν με γραφειοκρατικές δυσκολίες που καθυστερούν ιδιαίτερα την αναπτυξιακή δραστηριότητα στον τομέα αυτό. Έχουν να κάνουν με αντιδράσεις τοπικών κοινωνιών. Τα ζητήματα του χωροταξικού σχεδιασμού αντιμετωπίστηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση με την εκπόνηση ενός ειδικού χωροταξικού σχεδίου για τις Α.Π.Ε., αλλά ορισμένα προβλήματα αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν ταχύτατα. Διότι αν θέλουμε πραγματικά να πετύχουμε δεσμευτικούς στόχους για τη διείσδυση των Α.Π.Ε., θα πρέπει να κινηθούμε με πολύ μεγάλη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Εάν σήμερα βρισκόμαστε παραδείγματος χάριν στη χώρα μας περίπου στα 1.000-1.100 MW εγκατεστημένης ισχύος σε αιολικό δυναμικό και θέλουμε κάποια στιγμή μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα να φτάσουμε στα 5.000 MW, καταλαβαίνετε ότι απαιτούνται τελείως διαφορετικοί ρυθμοί, από αυτούς οι οποίοι ακολουθήθηκαν στο παρελθόν.
Ο δεύτερος τομέας στον οποίο πρέπει να στρέψουμε άμεσα την προσοχή μας όσον αφορά τον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου, αφορά τον τομέα των μεταφορών. Οι μεταφορές συνεισφέρουν κατά 25% περίπου στο ισοζύγιο των αερίων του θερμοκηπίου στην χώρα μας και εκεί περιμένουμε από την Κυβέρνηση εκπόνηση συγκεκριμένου σχεδίου, για τον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών. Επιτρέψτε μου πάλι μια ακόμη πολιτική παρατήρηση, ότι το πρώτο δείγμα γραφής το οποίο έδωσε η Κυβέρνηση στον τομέα αυτό με την κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης για τα παλαιά αυτοκίνητα, κατά την εκτίμησή μου δεν ήταν σωστή κατεύθυνση. Η απόσυρση είναι ένα μέτρο το οποίο είναι φιλικό για το περιβάλλον, γνωρίζουμε ότι στη χώρα μας έχουμε ένα πολύ παλαιό στόλο οχημάτων και γνωρίζουμε επίσης και από την ευρωπαϊκή εμπειρία ότι οι πολίτες χρειάζονται συγκεκριμένα κίνητρα, προκειμένου να αποσύρουν τα αυτοκίνητά τους και να τα αντικαταστήσουν με καινούργια. Επίσης έχω την εκτίμηση ότι τέτοιου τύπου μέτρα ενδεχομένως να είναι και δημοσιονομικά ουδέτερα, να μην στοιχίζουν στον κρατικό προϋπολογισμό ακριβώς επειδή κινητοποιούν αγορές και το κράτος μπορεί να ισοσκελίσει τη δαπάνη την οποία θα χρειαστεί να κάνει για την απόσυρση, με αυξημένα έσοδα από την φορολογία των καινούργιων αυτοκινήτων. Θεωρώ ότι ήταν λάθος της Κυβέρνησης να αυξήσει τα τέλη κυκλοφορίας στα παλαιά αυτοκίνητα, χωρίς ταυτόχρονα να μπορεί να δώσει ένα επιπλέον κίνητρο σε εκείνους τους πολίτες οι οποίοι θέλουν να αντικαταστήσουν παλαιά οχήματα. Περιμένουμε όμως από την Κυβέρνηση μια συνολική πρόταση για τη διαχείριση στον τομέα των ρύπων στις μεταφορές και θα είμαστε κι εμείς σύντομα σε θέση να καταθέσουμε τις δικές μας συγκεκριμένες προτάσεις γύρω από αυτό το θέμα.
Γνωρίζω ότι υπάρχει χρονική πίεση οπότε δεν θα μακρηγορήσω. Θα κλείσω μόνο επαναλαμβάνοντας για άλλη μια φορά την καλή διάθεση της Νέας Δημοκρατίας να συνεργαστεί με την Κυβέρνηση στο ζήτημα της Πράσινης Ανάπτυξης να προσφέρει λύσεις, να προσφέρει προτάσεις. Θα περιμένουμε όμως από την Κυβέρνηση πολύ σύντομα -και δεν θα υπάρχουν πολλά περιθώρια ανοχής- την κεντρική αυτή κατεύθυνση με την οποία είμαστε όλοι σύμφωνοι, να την εξειδικεύσει μέσα από ένα πλαίσιο συγκεκριμένων προτάσεων, πάνω στο οποίο θα μπορούμε κι εμείς να τοποθετηθούμε. Πάντα με καλή διάθεση και πάντα με στόχο να βελτιώσουμε το παραγόμενο νομοθετικό έργο από την Κυβέρνηση.
Αυτό το οποίο θέλω να τονίσω για άλλη μια φορά κλείνοντας είναι ότι στα ζητήματα της Πράσινης Οικονομίας μην έχετε καμία αμφιβολία ότι η Νέα Δημοκρατία θα κάνει πολύ αισθητή την παρουσία της. Να είστε καλά και σας ευχαριστώ πολύ.
Κυριάκος Μητσοτάκης