Κι όμως ο Ε65 είναι γεγονός

    0
    60

    Ξεκίνησαν οι εργολαβίες κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου – Μεταξύ Περιστέρας και Βιολογικού Καθαρισμού Καλαμπάκας διαμορφώθηκαν τα πρώτα δυο χιλιόμετρα




    Του Βαγγέλη Γκιάτα
    Ποιος να το πίστευε ότι θα έρχονταν η μέρα όπου θα ξεκινούσε ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος, γνωστός επίσημα με τον χαρακτηρισμό Ε65.
    Κι όμως έμελε, μετά από αρκετές παλινωδίες, καθυστερήσεις και αμφιταλαντεύσεις, να το δούμε να γίνεται πράξη. Οι φωτογραφίες αποτελούν απτή απόδειξη ότι το μεγάλο αυτό έργο, που θα βγάλει την δυτική Θεσσαλία από την απομόνωση, βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης. Ήδη η εργολαβία που ξεκινάει από το ύψος της Περιστέρας και φτάνει μέχρι την περιοχή βιολογικού καθαρισμού του δήμου Καλαμπάκας, στην «Ποταμιά» προχωρεί με εντατικούς ρυθμούς.
    Τα τεχνικά έργα στα δυο περίπου χιλιόμετρα της εργολαβίας αλλά και η χάραξη επί του εδάφους του οδικού άξονα είναι γεγονός. Μάλιστα στο εν λόγω κομμάτι άρχισε η ρίψη και το μπάζωμα των χαλικιών. Ήδη η περιοχή από Περιστέρα μέχρι τον βιολογικό σταθμό Καλαμπάκας έχει μεταβληθεί σε εργοτάξιο.
    Είναι αναμφίβολα το θετικό της υπόθεσης και φυσικά είναι μια εξέλιξη που έρχεται να συμβάλλει πολλαπλώς στην τοπική οικονομία κατά τρόπο άμεσο αλλά και στην ανάπτυξη της περιοχής μακροπρόθεσμα. Τα θετικά στην τοπική οικονομία έχουν να κάνουν με την απασχόληση.
    Ένας μεγάλος αριθμός εργατοτεχνιτών, οδηγών, επαγγελματιών αλλά και τα περισσότερα χωματουργικά μηχανήματα της περιοχής έχουν ενταχθεί στην δύναμη των αναδόχων συμμετέχοντας στην κατασκευαστική κομμάτι. Επίσης τοπικές εταιρίες κατασκευής έχουν αναλάβει την κατασκευή των περισσότερων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου.
    Τα προβλήματα
    Όμως ουδέν καλού αμιγές κακού. Καθώς ένα μεγάλο έργο έχει μεν τα θετικά αλλά έχει και τα αρνητικά δημιουργώντας μια σειρά προβλήματα στην υφιστάμενη κατάσταση. Στην περίπτωση του αυτοκινητοδρόμου τα προβλήματα, τουλάχιστον στον κάμπο, έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι επηρεάζει σημαντικά τις υπάρχουσες υποδομές. Και αυτές οι υποδομές συνδέονται με το υφιστάμενο οδικό και αγροτικό δίκτυο, με τα υπόγεια δίκτυα άρδευσης με επίγεια κανάλια νερού, κλπ.
    Το κυριότερο των προβλημάτων φαίνεται να είναι η επικοινωνία του δυτικού τμήματος του κάμπου.
    Στο θέμα εγείρονται σοβαρές ανησυχίες από τις τοπικές κοινωνίες, όπως αυτές εκφράζονται από τις τοπικές δημοτικές αρχές, για το γεγονός ότι δεν προβλέπονται αρκετές διαβάσεις που θα επιτρέπουν την εύκολη πρόσβαση των ιδιοκτητών στα χωράφια τους.
    Τα προβλήματα φαίνεται να είναι σοβαρότερα στον κάμπο της Βασιλικής κάτι που προκάλεσε την συνάντηση του Δημάρχου Βασιλικής Βάιου Ζιάκα με τους εκπροσώπους της εταιρίας Κατασκευής.
    Στην συνεδρίαση δε του Δ.Σ. Βασιλικής την Πέμπτη αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί ειδική συνεδρία ενημέρωσης επί των προβλημάτων.
    Τα προβλήματα στην περιοχή Βασιλικής
    Τα προβλήματα στον κάμπο της Βασιλικής σύμφωνα με όσα έχουν διατυπωθεί τόσο στη συνάντηση δημάρχου – κατασκευαστικής Εταιρίας, όσο και στην συνεδρίαση του Δ.Σ. Βασιλικής την Πέμπτη έχουν ως εξής:
    α) δεν εμφανίζεται στη μελέτη παράπλευρος δρόμος από την διάβαση με την σιδηροδρομική γραμμή στο Τ.Δ. Βασιλικής μέχρι την διάβαση της Περιστέρας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρόσβαση στο αγρόκτημα της Βασιλικής και του οικισμού των Αγίων Θεοδώρων.
    β) δεν προβλέπεται διάβαση στο ύψος του οικισμού των Αγίων Θεοδώρων με την σιδηροδρομική γραμμή με αποτέλεσμα να αποκλείονται εντελώς οι κάτοικοι των Αγίων Θεοδώρων με τους αγρούς τους και η επικοινωνία με το Τ.Δ. Περιστέρας.
    γ) δεν υπάρχει διάβαση στο ύψος του Ληθαίου ποταμού από Βασιλική προς Ράξα. Έτσι καταργείται ο υπάρχον δρόμος και η επικοινωνία Βασιλικής – Ράξας.
    δ) Κατασκευή παράπλευρου δρόμου ανατολικά της σιδηροδρομικής γραμμής προς τα Τρίκαλα μαζί με τα απαραίτητα τεχνικά.
    Μεγάλο όμως πρόβλημα συνεχίζει να αποτελεί η διάβαση προς Αγίους Θεοδώρους. Προτάθηκε από την Εγνατία να χρησιμοποιηθεί το ανάχωμα της Περιστέρας πράγμα που απέρριψε ο Δήμος.
    Η διέλευση του Ε-65 αν δεν διευθετηθεί το πρόβλημα του κόμβου των Αγίων Θεοδώρων αχρηστεύει και τον οδικό άξονα που συνδέει την Βασιλική με τον Συνοικισμό και κατασκευάστηκε πριν λίγο καιρό (400 χιλ. Ευρώ).
    Φαίνεται πάντως από τα λεγόμενα των Μηχανικών ότι ο μόνος τρόπος για να διευθετηθεί η διάβαση Αγίων Θεοδώρων είναι να γίνει παρέμβαση στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Επ’ αυτού γίνεται προσπάθεια συνάντησης δημάρχου Βασιλικής και υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Μαγκριώτη.
    Προβλήματα στη Σαρακίνα – Καλαμπάκα
    Ανάλογου μεγέθους προβλήματα φαίνεται να υπάρχουν και στην περιοχή της Σαρακίνας, τουλάχιστον σύμφωνα μ’ αυτά που δηλώνει ο πρόεδρος του Τ.Σ. Γιώργος Μπερτές ο οποίος διαμαρτύρεται με τον τρόπο που γίνονται κάποιες παρεμβάσεις που προηγούνται της διαμόρφωσης του δρόμου.
    Χαρακτηριστικά αναφέρεται πλησίον του δρόμου του αναχώματος όπου κάποιες εργασίες έχουν δημιουργήσει προβλήματα πρόσβασης στο αγροτικό δίκτυο.
    Ο κ. Μπερτές επισημαίνει επίσης το πρόβλημα με τους παράλληλους δρόμους ώστε να μπορεί να υπάρχει ομαλή επικοινωνία στον κάμπο.
    Τέλος ζητάει ενημέρωση των σχεδίων και των έργων του Ε65 στην περιοχή ώστε να κατατεθούν προτάσεις που θα ελαχιστοποιούν ή θα μηδενίζουν τα προβλήματα.
    Τεχνικά χαρακτηριστικά
    Ως γνωστόν ο Ε65 θα έχει μήκος 175 χιλιόμετρα, με δυο κλάδους κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης με μεσαία νησίδα (προϋπ. 1,6 δις ευρώ).
    Επίσης 23 ανισόπεδους κόμβους, 6 σταθμούς εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων, 6 κέντρα εκμετάλλευσης και συντήρησης, σήραγγες μήκους 10 χιλμ., απλές γέφυρες 2,5 χλμ. και κοιλαδογέφυρες 6,3 χιλ.
    Η ολοκλήρωση του έργου φτάνει μέχρι τον Δεκέμβρη του 2012.
    Ανάδοχος του έργου η εταιρία Hellenic Autopistas (CINTRA, DRA ADOS, ΓΕΚ, ΤΕΡΝΑ).
    Αξίζει να σημειωθεί ότι συμφωνία με τη μελέτη προβλέπεται και η κατασκευή τμημάτων δευτερεύοντος δικτύου και σύνδεση με το υπάρχον οδικό δίκτυο έτσι ώστε να λειτουργεί πλήρως το παράπλευρο δίκτυο.
    Το κόστος του έργου αυξήθηκε κατά 120 εκ. ευρώ λόγω των περιβαλλοντικών έργων που θα γίνουν για την αποτελεσματική προστασία της ανεκτίμητης αξίας της πανίδας και χλωρίδας της κεντρικής Ελλάδος.

    Η ΕΡΕΥΝΑ 17 Νοεμβρίου 2009, αρ. φύλλου 15356,   σελίδα 16