Tα Ελληνόπουλα… on line στο διαδίκτυο!

    0
    121

    ΟΚΤΩ ΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΕΡΕΥΝΑ
    * Στο προσκήνιο ένα νέο φαινόμενο ηλεκτρονικού αναλφαβητισμού-απαραίτητη η σωστή ενημέρωση γονέων και εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο Ανδρέα Αλμπάνη
    Της Σοφίας Τζιότζιου

    Η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και η περιήγηση στο Διαδίκτυο έχουν μπει για τα καλά στη ζωή των Ελληνόπουλων με όλα τα θετικά, αλλά και τα αρνητικά αποτελέσματα, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από την Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Γραφείο Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α’ Αθηνών και τη δράση ενημέρωσης Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
    Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οκτώ στους δέκα μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή και περίπου το 65% έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
    Αναλυτικά, από την έρευνα προέκυψε ότι το 78% των μαθητών Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή και 65% των μαθητών έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, ενώ το 38% των μαθητών σερφάρουν στο Διαδίκτυο μόνοι τους, χωρίς καμία παρουσία των γονέων τους. Ακόμα σημαντικό είναι ότι το 35% των μαθητών έχουν τον Η/Υ στο δωμάτιό τους, 66% των μαθητών (34% αγόρια, 32% κορίτσια) παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια (on line, κονσόλα) και 39% συνομιλούν με άλλα παιδιά στο Διαδίκτυο. Τέλος, μικρό αλλά είναι το ποσοστό του 9% των μαθητών που δίνουν προσωπικές πληροφορίες στο Διαδίκτυο.
    Σημειώνεται ότι στην έρευνα απάντησαν 602 μαθητές από 28 Δημοτικά σχολεία της Αττικής και για τη συλλογή των στοιχείων χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια, τα οποία συμπλήρωσαν οι εκπαιδευτικοί, μετά από συζήτηση με τους μαθητές τους στην τάξη.
    Τα παραπάνω στοιχεία, σύμφωνα με τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας, καταδεικνύουν το γεγονός ότι υπάρχει άμεση ανάγκη να ενδυναμωθούν οι γονείς, ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν τους πιθανούς κινδύνους και να θέσουν όρια χρήσης του Διαδικτύου μέσα στην οικογένεια εξηγώντας με σαφήνεια το τι επιτρέπεται και τι όχι στους εικονικούς κόσμους και σερφάροντας «παρέα» με τα παιδιά τους, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, έτσι ώστε μέσα από μαθησιακές δραστηριότητες να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών και στη σωστή συμπεριφορά στους εικονικούς κόσμους.
    «ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ» ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ
    Ο κοινωνιολόγος και διδάκτορας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών κ. Ανδρέας Αλμπάνης επισημαίνει στην «Ε» ότι από την έρευνα επιβεβαιώνεται μια υποψία που μάλλον έχουμε όλοι μας.
    «Τα τελευταία χρόνια η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του διαδικτύου διαδίδεται με ταχύτατους ρυθμούς και εκείνοι που εμφανίζονται πιο δεκτικοί και προσαρμοστικοί είναι οι νέοι άνθρωποι. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι κατ’ ανάγκη κακή. Σε παλιότερες έρευνες υπήρχε μια διάχυτη απογοήτευση για τον ελληνικό ηλεκτρονικό αναλφαβητισμό. Σε εκείνες τις έρευνες ως «ηλεκτρονικός αναλφαβητισμός» εννοούνταν η ελάχιστη χρήση των νέων τεχνολογιών από τους Έλληνες σε σχέση με κατοίκους άλλων χωρών – συνήθως πιο ανεπτυγμένων. Η παρούσα έρευνα δείχνει ότι αυτή η εποχή για την Ελλάδα ανήκει πια στο παρελθόν. Σημαντικές είναι οι προσπάθειες και της ελληνικής πολιτείας προς αυτή την κατεύθυνση, όπως για παράδειγμα η φετινή δωρεά φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου από το Υπουργείο Παιδείας, και οι επιδοτήσεις σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις για προμήθεια εξοπλισμού», υπογραμμίζει ο κ. Αλμπάνης.
    Παράλληλα, επισημαίνει ότι στη σημερινή κατάσταση βρισκόμαστε επίσης μπροστά σε ένα φαινόμενο ηλεκτρονικού αναλφαβητισμού, με άλλο νόημα όμως αυτή τη φορά. «Διότι ο πραγματικά ηλεκτρονικά αναλφάβητος δεν είναι εκείνος που δεν έχει πρόσβαση στο μέσο, αλλά ο χρήστης που δεν κατέχει τη γνώση πώς να το χρησιμοποιήσει ορθολογικά, δηλαδή εκείνος που δεν έχει επίγνωση των πλεονεκτημάτων και των κινδύνων του, των ορίων του», εξηγεί.
    Παράλληλα, απόλυτα σύμφωνο βρίσκουν τον κ. Αλμπάνη οι στόχοι ενδυνάμωσης που θέτουν οι φορείς που υλοποίησαν την έρευνα (συμβουλευτική σε γονείς και εκπαιδευτικούς), διότι μέσα από αυτούς τους στόχους φαίνεται ότι δεν αντιμετωπίζεται ως αναλφάβητος μόνο ο νέος χρήστης αλλά κυρίως οι σημαντικοί για την κοινωνικοποίηση και διαπαιδαγώγησή του άνθρωποι.
    Ο κοινωνιολόγος υποστηρίζει ότι είναι γεγονός ότι σε σχέση με τους κινδύνους της χρήσης του διαδικτύου υπάρχει σημαντικότατο έλλειμμα γνώσης. Ο κύριος λόγος σχετίζεται με το γεγονός ότι μέχρις αυτή τη στιγμή κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει τις μελλοντικές χρήσεις του διαδικτύου, όπως δεν ήταν και στο παρελθόν σε θέση να προβλέψει τις σημερινές του διαστάσεις. «Το να μιλάμε γενικά και αόριστα για ένα επικίνδυνο μέσο απλά και μόνο επειδή αδυνατούμε να το ελέγξουμε, δεν αποτελεί την πλέον κατάλληλη τακτική πρόληψης. Πρέπει να έχουμε πάντοτε στο νου μας ότι αυτό που είναι άγνωστο σε εμάς (γονείς, εκπαιδευτικοί) μπορεί να είναι οικείο στα παιδιά. Όταν θα κάνουμε λόγο για την επικινδυνότητα της χρήσης του διαδικτύου θα πρέπει να είμαστε συγκεκριμένοι και σε θέση να δώσουμε κατανοητά παραδείγματα. Αλλιώς χάνουμε την εμπιστοσύνη των παιδιών», συμβουλεύει γονείς και εκπαιδευτικούς, ενώ καταλήγει ότι γι’ αυτό το λόγο είναι ανάγκη να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητα σε σχέση με τη χρήση του διαδικτύου ώστε να αποφύγουμε ένα ακόμα κυνήγι μαγισσών χωρίς να πλέουμε αναγκαστικά μέσα σε ωκεανούς άγνοιας.
    ΓΡΑΜΜΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ
    Η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του πανεπιστημίου Αθηνών, που εδρεύει στο νοσοκομείο Παίδων «Π & A Κυριακού», διαχειρίζεται τη Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 800 11 800 15 / help@saferinternet.gr, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου. Η Γραμμή αυτή, απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία, κ.ά.). Είναι χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις (με την υποστήριξη του ΟΤΕ), στελεχώνεται από εξειδικευμένους παιδοψυχολόγους σε θέματα χρήσης – κατάχρησης διαδικτύου για τα παιδιά και τους εφήβους. Λειτουργεί στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), στο Παράρτημα του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», Μεσογείων 24, Γουδή, Δευτέρα-Παρασκευή και ώρες 09:00-15:00. eleftheria.gr