ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΠΛΑΝΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΟΝΤΡΑ ΜΕΤΑΞΥ ΟΛΒ ΚΑΙ ΝΑΜ | |
![]() Τον πρώτο και τελευταίο λόγο στην ανάπτυξη του λιμανιού την έχει ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου ξεκαθάρισε ο πρόεδρός του Π. Σούρλας κατά τη χθεσινή παρουσίαση του γενικού προγραμματικού σχεδίου του λιμανιού σε 24 φορείς της περιοχής. Η Νομαρχία έχει ήδη ζητήσει οι φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις τους μέχρι τις 10 Νοεμβρίου στο πλαίσιο διαβούλευσης ενόψει της τελικής πρότασης από τους μελετητές ώστε να κατατεθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού-Ανάπτυξης Λιμένων. «Η Νομαρχία μπορεί ως προϊσταμένη αρχή να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και να κάνει διαβουλεύσεις αλλά ο ΟΛΒ είναι ο κύριος του έργου και οι τεχνικές του υπηρεσίες η διευθύνουσα Υπηρεσία και εμείς έχουμε τον τελευταίο λόγο» τόνισε.
Στο πλαίσιο αυτό χθες οι φορείς που παρέστησαν έκαναν διευκρινιστικές ερωτήσεις στους μελετητές και κάποιες προφορικές τοποθετήσεις κι όπως ανέφερε ο αντινομάρχης Δημ. Μεργιαλής, «η ΝΑΜ θα ομογενοποιήσει τις προτάσεις που θα κατατεθούν στη συνέχεια στο Νομαρχιακό Συμβούλιο για να ληφθεί τελική απόφαση για το ποιες προτάσεις θα δοθούν στους μελετητές για να καταλήξουν στο τελικό σχέδιο του master plan.
Ο κ. Σούρλας χθες πρότεινε μεταξύ άλλων το τμήμα της χερσαίας ζώνης του λιμανιού σε Αμαλιάπολη και Αγριά, να αποχαρακτηριστεί και να ενταχθεί στην τοπική κοινωνία και η επόμενη διοίκηση του ΟΛΒ να αναλάβει ρόλο προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Ο εκ των μελετητών Νικ. Παναγόπουλος, επισήμανε ότι υπάρχει σήμερα το θεσμικό πλαίσιο για την εκπόνηση του master plan και με βάση αυτό το σχεδιασμό και αφού εγκριθεί θα προχωρήσει η υλοποίηση μελετών και έργων. Σύμφωνα με τον μελετητή, η πρώτη φάση της μελέτης αποτυπώνει την υφιστάμενη κατάσταση, περιλαμβάνει κάθε είδους έργα και κάνει καταγραφή υφιστάμενων φόρτων και προβλέψεις. Για οποιοδήποτε προτεινόμενο έργο να υπάρχει τεχνοοικονομική υποστήριξη- τεκμηρίωση.
Ο μελετητής Νικ. Μηλιώνης, αφού αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά του λιμανιού αναφέρθηκε στις προβλέψεις του σχεδίου για τα διάφορα μεγέθη των δραστηριοτήτων του λιμανιού. Εκτιμάται λοιπόν ότι η επιβατική δραστηριότητα θα αγγίζει στις 435.000 μετακινήσεις μέχρι το 2035, ενώ το πιθανότερο σενάριο οδηγεί σε αύξηση φορτίων σε 700.000 τόνους (70% άνοδος σε σχέση με σήμερα).
Τα γενικά φορτία από 1.400.000 τ. ετησίως, εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 1.700.000 τόνους, χωρίς πρόβλεψη για ειδικά φορτία και εμπορευματοκιβώτια.
Τα εμπορευματοκιβώτια είναι ένας υποσχόμενος τομέας διακίνησης, που μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά και να πάρει ένα κομμάτι από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη. Από 16.000 κοντέινερς στο 2008, οι μελετητές κάνουν πρόβλεψη για 140.000, εννιά φορές πάνω, το 2035.
Ο ΟΛΒ μπορεί να λειτουργήσει το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων αφού προχωρήσει σε επενδύσεις, ή μπορεί να προκαλέσει εκδήλωση ενδιαφέροντος ξένων μεγάλων operators.
Ο αριθμός των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων μπορεί να τριπλασιαστεί επίσης με κάποια συμπληρωματικά έργα υποδομής στο κεντρικό terminal.
Στη β’ φάση της μελέτης, προτείνεται η κατανομή χρήσεων γης και η βασική φιλοσοφία είναι στο ανατολικό κομμάτι να συγκεντρωθούν οι δραστηριότητες επιβατικής και τουριστικής κίνησης.
Ο κεντρικός προβλήτας ορίζεται ως τομέας ακτοπλοΐας-κρουαζιέρας και απαιτούνται έργα όχι σημαντικού κόστους.
Σύμφωνα με το master plan, η λιμενολεκάνη και ο προσήνεμος μώλος, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δημιουργία μαρίνας, τουριστικού καταφυγίου με χρήση πλωτών προβλητών, να γίνουν μικρά έργα προστασίας από κυματισμούς και να φιλοξενηθεί μαρίνα για πλωτό τουρισμό.
Στην κεντρική προβλήτα (1) προτείνεται ως κύρια χρήση η εξυπηρέτηση χύδην-γενικών φορτίων ενώ το σκραπ να μεταφερθεί στην προβλήτα (3) έστω βραχυπρόθεσμα ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη για περιβαλλοντικά μέτρα προστασίας της περιοχής. Σημειώνεται ότι η προβλήτα τρία μπορεί να επεκταθεί στο μέλλον όμως πρόκειται για ένα πολύ ακριβό έργο, μεγάλης έκτασης και με δυσμενείς εδαφολογικές συνθήκες. Η προβλήτα (2) μπορεί να διατεθεί για διαμετακομιστικό κέντρο εμπορευματοκιβωτίων.
Τέλος, οι μελετητές τονίζουν ότι στο Πορθμείο μπορεί να γίνεται φορτοεκφόρτωση αδρανών υλικών, να λειτουργεί η χερσαία ζώνη ως χώρος απόθεσης τουριστικών σκαφών και να υπάρχει περιορισμένη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα.
Ελένη Μανώλη
eleftheria.gr |