Την πρώτη φορά τον ενημέρωσαν σε τι ποσοστό οι Βρετανοί κάνουν σεξ στο γραφείο τους, στο αυτοκίνητο ή σε άλλους περίεργους χώρους. Την επομένη πληροφορήθηκε –χωρίς να έχει την απορία- πόσο ρύζι τρώνε οι Κινέζοι και ακολούθησε βομβαρδισμός μηνυμάτων στο κινητό τηλέφωνο, που… διεύρυνε τις γνώσεις του για άλλες χώρες και λαούς. Κανείς όμως δεν τον ενημέρωσε ότι όσο μαθαίνεις, πληρώνεις…
Δεν είναι ο μοναδικός ο κ. Φ.Ν., στο Βόλο, ο οποίος βρέθηκε εν αγνοία του έχει οφειλές από μηνύματα που λάμβανε στο κινητό του. Χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει ακόμη με ποιον τρόπο ο αριθμός του εντοπίστηκε από τις εταιρίες που οργιάζουν, πιάνοντας στις τσιμπίδες τους πελάτες που δήθεν έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους, αντιλήφθηκε ότι είναι ένας από τους χιλιάδες με «φουσκωμένο» λογαριασμό κινητής τηλεφωνίας, όχι από δικές του επικοινωνίες, αλλά από λήψη μηνυμάτων.
Δύο αριθμοί εμφανίζονταν το τελευταίο δίμηνο διαρκώς στην οθόνη του κινητού του: 54464 και 54564.
«Στην αρχή κοιτούσα από περιέργεια τι έγραφαν τα μηνύματα. Δεν μπορούσα να καταλάβω πώς με βρήκε ο αποστολέας. Άρχισαν να μου στέλνουν προς το τέλος Φεβρουαρίου και λίγες ημέρες πριν εκδοθεί ο μηνιαίος λογαριασμός. Είχαν χρεωθεί όμως ένα μικρό ποσό για τα μηνύματα από 0,4202 ευρώ έως 1,6807 ευρώ. Φιλικό πρόσωπο που λάμβανε παρόμοια μηνύματα και είχε ψάξει τι συνέβαινε με υποψίασε», περιγράφει στον «Τ»:
Από τις αρχές Μαρτίου, τα μηνύματα έφταναν τρία-τρία. Για να προλάβει τα χειρότερα, καθώς υπολόγισε ότι εάν δεν σταματούσε τη λήψη των «ενημερωτικών» μηνυμάτων, κάθε μήνα ο λογαριασμός του θα εκδίδονταν με καπέλο 50 και πλέον ευρώ, απευθύνθηκε με επιστολή στην εταιρία κινητής τηλεφωνίας, της οποίας είναι συνδρομητής.
Με την επιστολή, την οποία κοινοποίησε στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), κατήγγειλε τη λήψη χωρίς τη συγκατάθεσή του μηνυμάτων, απαίτησε τη διακοπή τους, προειδοποιώντας για χρήση κάθε ένδικου μέσου σε διαφορετική περίπτωση.
Τα μηνύματα έπαψαν να έρχονται μετά και από επικοινωνία που είχε με την εταιρία-αποστολέα, η οποία προσπάθησε να τον πείσει ότι είχε δώσει τη συγκατάθεσή του…
Πάντως το υποκατάστημα της εταιρίας κινητής τηλεφωνίας στο Βόλο, το οποίο επισκέφθηκε και ζήτησε να του αφαιρεθεί το ποσό των μηνυμάτων, έκανε δεκτό το αίτημά του.
Στην ΕΕΤΤ κατά δεκάδες καταφθάνουν καθημερινά οι καταγγελίες κατόχων κινητών τηλεφώνων για φουσκωμένους λογαριασμούς και υπέρογκες χρεώσεις μέσω sms.
Καταγγελίες έχουν τεθεί υπόψη της ΕΕΤΤ και από το Γραφείο Καταναλωτή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας, που ασχολείται αρκετά συχνά με παρόμοιες υποθέσεις, τελευταία.
Η υπεύθυνη του Γραφείου Καταναλωτή Κική Πλαστάρα δηλώνει βέβαιη ότι οι περιπτώσεις είναι κατά πολύ πολλαπλάσιες από εκείνες που καταγγέλλονται.
Όσες πάντως καταγγελίες φτάνουν στο Γραφείο κοινοποιούνται προς διερεύνηση στην ΕΕΤΤ.
Νόμιμες – παράνομες
«Η δράση αυτών των εταιριών δείχνει νόμιμη, αλλά η διαδικασία με την οποία λειτουργούν παράνομη», εξηγεί η κ. Πλαστάρα. Πρόκειται για παραπλάνηση των καταναλωτών, αφού στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν γνωρίζουν ούτε πόσα μηνύματα θα λαμβάνουν ούτε το βασικότερο, δηλαδή το κόστος.
Η υποτιθέμενη συγκατάθεση δίνεται από συνδρομητές, οι οποίοι θα στείλουν ένα απλό γραπτό μήνυμα μέσω του κινητού τους σε ορισμένους πενταψήφιους αριθμούς, για τη συμμετοχή τους σε κάποιο διαγωνισμό ή ψηφοφορία ή αγορά ή για να κατεβάσουν ringtones, logos, videos.
Αυτή τη κίνησή τους θα αποδειχθεί η αρχή ενός μεγάλου μπελά. Κάθε μήνυμα που θα λαμβάνουν στο εξής θα χρεώνεται. Χρέωση στη χρέωση, από τη βροχή γραπτών μηνυμάτων, θα τους φέρει μπροστά στη δυσάρεστη έκπληξη μόλις ανοίξουν το λογαριασμό του κινητού τους.
Και μέσω του διαδικτύου εταιρίες βάζουν στη δαγκάνα τους ανυποψίαστους χρήστες κινητής τηλεφωνίας. Αρκεί η συμμετοχή τους σε διαδικτυακά τεστ, όπως νοημοσύνης. Σε ένα από τα κενά πεδία του τεστ καλούνται να δώσουν το κινητό τους τηλέφωνο, μέσω του οποίου θα λάβουν τα αποτελέσματα. Μόλις συμπληρωθεί ο αριθμός, η παγίδα κλείνει… και η ληστρική επιδρομή ξεκινά.
Μία από αυτές τις ενέργειες αποτελεί για τις εταιρίες με τον πενταψήφιο αριθμό την εγγραφή του χρήστη κινητής τηλεφωνίας στις υπηρεσίες της. Ο βομβαρδισμός μηνυμάτων εκτός από ενοχλητικός στα νεύρα τους, γίνεται ενοχλητικός για την τσέπη τους.
Το Γραφείο Καταναλωτή, η Ένωση Καταναλωτών και νομικοί τους σύμβουλοι χειρίζονται τις υποθέσεις σε συνεργασία με την ΕΕΤΤ. Μάλιστα ορισμένες από τις καταγγελίες, μεταξύ των οποίων και Βολιωτών, έχουν πάρει το δρόμο της Δικαιοσύνης, καθώς προκάλεσαν έρευνα της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ασφαλείας Αττικής.
Σύμφωνα με την κ. Πλαστάρα, οι καταναλωτές μπορούν να διεκδικήσουν τα χρήματα-καπέλο δικαστικά, αλλά εάν το πράξουν μεμονωμένα δεν θα τους συμφέρει οικονομικά.
Εάν κατατεθεί μέσω του Γραφείου Καταναλωτή ομαδική προσφυγή, τότε απαλλάσσονται από τα έξοδα. Γι’ αυτό πολίτες που πέφτουν θύματα παραπλάνησης και εξαπάτησης μέσω των κινητών τους καλούνται να απευθυνθούν στο Γραφείο Καταναλωτή (κτήριο της Γαζή 164 – Γαμβέτα, 2ος όροφος και τηλέφωνο 15186) taxydromos.gr
|